Blogg

Uppdateringar och senaste nytt för upplevelser i Sverige

Upplevelser i Abisko och Björkliden ska skapa intresse i Europa!

Kebnekaise Fjällstation, Foto: Rebecka Stridsberg, listitsweden.se

Det går bra för utländsk turism i Sverige och mellan januari och juli ökade övernattningarna från utlandet med nästan 9 procent jämfört med samma period förra året. Även för Swedish Lapland har antalet övernattningar på kommersiella boendeanläggningar ökat. Destinationens fjällupplevelser visar på fortsatt hög attraktionskraft och i fjällkommunerna* har antalet övernattningar under första halvåret ökat med 8 procent jämfört med förra året. Med en ökad efterfrågan på äkta upplevelser i naturen har Sverige möjlighet att öka strömmen av resenärer ännu mera.

Det är självklart roligt att de valt vår naturbaserade destination för detta arrangemang. I området kring Björkliden och Abisko finns dessutom en vana av att arrangera stora äventyrsevent. Jag tänker bland annat på BAMM, Sweden Sky Race 24 och Fjällräven Classic. Festligheter som årligen lockar hundratals människor. Så jag är säker på att Outdoor Academy kommer att bli en verklig och äkta utefestival, säger Annika Fredriksson, vd på Swedish Lapland Visitors Board.

Det känns som att fjällvistelser och vandringen fått sitt stora genombrott i år. Anläggningarna vittnar om rekordstor ökning i antalet gäster, där man även kan se en ny yngre generation som hittat ut i naturen. Vandrarna verkar uppskatta hög service med god mat och dryck på fjällstationerna kombinerat med den världsunika arktiska natur- och kulturupplevelsen vi erbjuder. Såväl gäster från hela världen som svenskar söker sig hit, fortsätter hon.

Journalisterna och researrangörerna ska bland annat vandra mellan Björkliden och Abisko via Kårsavagge och Låktatjåkka, på resans gång prova samisk matlagning och bo på Sveriges nordligaste fjällstation.

VisitSweden har bjudit in utvalda outdoormagasin och researrangörer för naturresor i Europa. Totalt kommer 10 journalister, bland andra brittiska The Great Outdoors och nederländska Op Pad. Bland de 13 researrangörerna finns bland andra Skandinavientrips och Highländer Aktiv Reisen från Tyskland.

Miljöpåverkan från Outdoor Academy of Sweden klimatkompenseras och klassas som ett Klimatneutralt event.

 

Swedish Lapland Visitors Board är en näringslivsorienterad organisation och samverkansplattform som företräder besöksnäringen i Norrbottens läns samtliga kommuner samt Skellefteå och Sorsele kommun. Swedish Lapland används som destinations- och platsvarumärke i marknadsföringen av Sveriges nordligaste destination som täcker 25% av Sveriges yta. Destinationens unika natur och lokala kultur har ett högt internationellt attraktionsvärde och 35% av gästnätterna är utländska. Tillväxten mellan år 2000-2010 var 74% och antalet årsverken nära på fördubblades. Målet är att fördubbla näringens omsättning från 4,1 miljarder år 2010 till 8,2 miljarder till år 2020.