Blogg

Uppdateringar och senaste nytt för upplevelser i Sverige

Eskilstuna satsar på digital turisminspiration

Foto: Therese Andersson

Bilden ovan; En InfoPoint är en enklare, bemannad turistinformation som är knuten till en auktoriserad Tourist Information.

Från och med 1 september stänger Eskilstunas turistbyrå ned sin fysiska mottagning på Fristadstorget, som ett steg i att anpassa turisminformationen efter dagens digitala beteendemönster.

Fler och fler besökare söker turistinformation och inspiration via internet. Antalet fysiska besökare på Eskilstunas turistbyrå har minskat stadigt under de senaste åren, och nu har Destination Eskilstuna beslutat att stänga ned den tidigare säsongsöppna turistbyrån på Centrum1, intill Fristadstorget.

–”Vi ser att digitala trender påverkar hur turister tar till sig information inför och under sina resor. Att stänga den fysiska turistbyrån är ett steg i att möta upp besökarnas förändrade beteende och istället satsa ytterligare på att utveckla vår digitala turistinformation,” säger Martin Roos, VD Destination Eskilstuna.

I samband med stängningen frigörs resurser för att ytterligare vässa den digitala delen av verksamheten. Bland annat utvecklas en ny webbplats, en officiell besöksguide för Eskilstuna på nätet, som beräknas lanseras under våren 2020.

–”Nuvarande Eskilstuna.nu har många år på nacken nu. Ansatsen i arbetet med den nya webbplatsen blir att utgå från mobilen i första hand, då det är så merparten av våra besökare surfar idag”, säger Petra Nordström, Content Manager Destination Eskilstuna.

Eskilstunas turistbyrå kommer även fortsättningsvis att vara en auktoriserad turistinformation, då detta inte kräver att man har en fysisk besöksmottagning.

–­”Vi kommer att fortsätta besvara frågor och funderingar via sociala medier, telefon och mail. Dessutom fortsätter vi att auktorisera och vidareutbilda InfoPoints på strategiska platser i kommunen, samt finnas till hands med vår mobila turistinformation i samband med utvalda evenemang”, säger Helen Strömsberg, Turistbyråchef Destination Eskilstuna.

Besöksstatistik

Antalet sessioner på Eskilstuna.nu har ökat från 106 593 till 302 580 under perioden 2013-2018, en ökning med 184 procent. Fysiska besök på Eskilstunas turistbyrå har minskat från 52 156 till 12 204 under perioden 2013-2018, en minskning med 77 procent.

Fakta infopoints

En InfoPoint är en enklare, bemannad turistinformation som är knuten till en auktoriserad Tourist Information. På Eskilstunas InfoPoints hittar du kartor och broschyrer över besöksmål och aktiviteter, och du kan få hjälp med enklare frågor.

InfoPoints i Eskilstuna:

Munktellmuseet
First Hotel City Eskilstuna
Elite Stadshotellet Eskilstuna
Clarion Collection Hotel Bolinder Munktell
Parken Zoo
Vilsta Sporthotell och Camping
Sundbyholms slott
Magdakullan
Sverigedräkter
Gamla stadens krukmakeri
Torshälla bibliotek

 

OM Destination Eskilstuna AB

Destination Eskilstuna AB ska vara den samlade kraften för att positionera Eskilstuna som en attraktiv ort att besöka och bo, studera, verka och investera i för turister, invånare, studenter, företagare, talanger samt potentiella inflyttare. Bolagets övergripande mål är att verka för att Eskilstuna ska vara ett starkt varumärke och stimulera hållbar tillväxt i form av fler arbetstillfällen inom besöksnäringen och kreativa näringar. Destination Eskilstuna AB – en del av Eskilstuna kommunkoncern.

Lämna ett svar