Blogg

Uppdateringar och senaste nytt för upplevelser i Sverige

Tre tips för bättre bemötande mot kunder

Om du jobbar, eller har planer på att jobba, inom servicenäringen vet du säkert redan att kommunikation är a och o. Att använda språket på ett smart sätt kan ha större påverkan på bemötandet än du kanske tror. Med enkla korrigeringar i dina ordval märker du snabbt hur ledig och avväpnande en annars hård mening kan bli. Till exempel kan du byta ut ordet måste mot behöver när du ska förklara rutinerna kring utcheckningen av rummet, för att ta ett hotellbranschen som exempel.

Jobbar du på hotell kan det dessutom vara guld värt att lära dig enkla fraser på andra språk. Att kunna hälsa välkommen och säga tack och varsågod på gästens språk, skapar trygghet och en känsla av att du anstränger dig för att få gästen ska känna sig hemma. Har du en mobil kan du använda Babbels språk-app för pedagogiska 15-minuterslektioner på 14 olika språk. Babbel riktar sig även till företag så om det är relevant för ditt yrke kan du be din chef att skicka en ansökan till Babbel för en offert. Det skadar aldrig att visa framfötterna och göra det lilla extra!

Var lyhörd och visa att du anstränger dig
Yrken inom servicenäringen kan förutom hotellreceptionist till exempel vara servitör eller concierge. Det är med andra ord yrken där man utför tjänster och service, snarare än producerar en produkt. Ett vänligt första bemötande kan vara avgörande för hur en besökare uppfattar hela sin vistelse på en restaurang, hotell eller butik. Bemötande är den viktigaste aspekten inom serviceyrken och med språk, lyhördhet och kunskap kan du förbättra kommunikationen markant.

Förmågan att lyssna är ett enkelt koncept men svårt att lära ut. Ger du ett generiskt svar i monoton ton till en kund, visar du att du att du inte har lyssnat på kunden, eller inte är intresserad. Många menar att du antingen har förmågan, eller så har du den inte. Det finns hur som helst inga genvägar. Att verkligen kunna visa att du lyssnar på kunders feedback, trots att du hört det flera gånger innan, är en talang som företag inom servicenäringen värderar väldigt högt.

Erfarenhet tar tid
Ingen är expert på sitt yrke när de först börjar. Erfarenhet är inte något som kan stressas fram. Då kan du vara trygg i tanken att det är okej att inte veta, och framför allt okej att ödmjukt erkänna det för både dig själv och kunden. ”Fake it till you make it” är generellt ett bra mantra för personer med lågt självförtroende som behöver en extra boost i sitt yrkes- eller privatliv. Ofta visar det sig att du inte alls fejkar, utan helt enkelt kan mer än du tror. Men inom serviceyrken kan det ibland vara bra att ta fram ödmjukheten, om du inte till hundra procent kan ge ett besked som du vet är rätt. Ödmjukhet och tydlighet är båda viktiga, och ju mer kunskap du får om ditt yrkesområde, desto mer kan du lita på din kunskap och ge tydliga svar.