Blogg

Uppdateringar och senaste nytt för upplevelser i Sverige

Uppdrag – att stötta besöksnäringen på Österlen i Coronatider.

Plus…
Österlen. Denna fantastiska landsdel i den sydöstraste delen av vårt avlånga land som, förutom att vara gudabenådat vacker, dessutom begåvats med producenter och krögare i absolut världsklass. Att många av dessa är kreativa själar och dessutom vana vid utmaningar av allehanda slag utgör en fantastisk grogrund till enastående idérikedom.

och minus.
Utmaningen är dock att även om säsongen här nere kanske är den längsta av landets klassiska sommarsemesterresmål så är alla trots det beroende av de intäkter som genereras under högsäsong, d.v.s. perioden som varar mellan påskens konstrunda och Österlen Lyser i månadsskiftet oktober/november.

Vad gör man då när helt plötsligt ett virus lamslår hela näringen lagom till säsongsstart? Då när rapsfälten skiftar till gyllengult och fruktträdens knoppar förvandlas till skir blomsterprakt. Att Simrishamn kommun dessutom har en av landets äldsta befolkning, gör att oron för smittspridning är mycket påtaglig bland lokalbefolkningen.

Resultat – Vår lösning blev att i princip helt göra om vårens tänkta kampanj.

Vi bestämde oss för att leta upp de bästa och mysigaste hotellen och B&B som vi arbetar med här nere på Österlen. Vi bad dem att skicka in sina bästa paket som dessutom skulle vara anpassade till rådande situation, säger Noak Karlsson, branschens kontaktperson på Österlen.se. För att ytterligare säkerställa att paketen var lämpliga bad vi hotellen berätta hur de aktivt anpassat sina verksamheter och paket för att på så sätt kunna kvalitetssäkra paketen.

Och vilka paket vi fått äran att marknadsföra, roligaste av allt var kanske att vi efter många års försök, äntligen fått med oss matgurun Daniel Berlin i ett av paketen, fortsätter Noak.

– För att undvika att bidra till en smittspridning här nere på Österlen beslutade vi oss i ett tidigt skede att rikta kampanjen endast mot personer bosatta i vår egen region, Skåne, inflikar Christian Esbjörnsson, copywriter på österlen.se.

Lars Rabe, vår AD och webbproducent, skapade en bra och tydligt symbol som klistrades på alla paket som uppfyllde våra kriterier. – Och ja, det slutade faktiskt med att vi tog bort alla andra paket på vår webbplats som inte uppfyllde dessa kriterier, avslutar Christian.

Filmen, som fotograf Peter Carlsson redan producerat för en annan tänkt kampanj, klipptes om och begåvades med ny text och mening. Allt för att nå ut med vårt budskap i sociala medier att få Skåningar att njuta av världens bästa Österlenpaket i Coronatider.

Stanna i Skåne
Våren är kanske den vackraste av alla årstider att besöka Österlen. Men det är också just nu, detta märkliga år, som vi alla till mans gör vad vi kan för att förhindra spridningen av Corona. Därför har vi denna vår valt att göra en kampanj enbart för er som är bosatta i Skåne.

Världens bästa Österlenpaket i Coronatider
Och det är inte vilka paket som helst som ni kan välja mellan. Vi har dammsugit hela Österlen efter fantastiska hotell och mysiga B&B som, förutom att de med råge uppfyller Folkhälsomyndighetens rekommendationer, dessutom erbjuder paket som lämpar sig extra väl i dessa tider.

Daniel Berlin + Villa Gina
Eller vad sägs om paketet där du och dina vänner får hela underbara lilla Villa Gina exklusivt för er själva och sedan avnjuter middagen eller lunchen i Chambre séparée på Daniel Berlin krog, en av Europas fem bästa restauranger.

Utmärkt val – på armlängds avstånd
Alla dessa paket har vi märkt med symbolen Utmärkt val – på armlängdsavstånd. Så håll till godo – och hoppas att vi ses snart! Om än på en armlängds avstånd.

Ps. För alla er andra som inte har möjlighet att besöka oss just nu lovar vi att vara extra frikostiga med uppdateringarna i sociala medier så att ni kan njuta av Österlen på lite mer än en armlängds avstånd. Och så fort restriktionerna lättar kommer vi att fylla på med än fler fantastiska Österlenpaket! För förstå oss rätt alla ni andra som bor i vårt avlånga rike: Vi älskar er! Det är Coronan vi hatar! Stay safe!

Relaterade länkar

Visa upplevelsepaketen
Visa filmen

OM Österlen.se

Österlen.se är en del av Destination Österlen AB och drivs av Noak Karlsson samt de tre delägarna Peter Carlsson (fotograf), Lars Rabe (AD och webbproducent) och Christian Esbjörnsson (copy). Företaget bildades hösten 2003 och finansieras uteslutande av de medverkande företagen. Vi verkar för att utveckla Österlen till Sveriges attraktivaste destination. Målsättningen är att attrahera fler besökare till Österlen. Inte bara under sommarhalvåret, utan under årets alla månader.

Vi som jobbar här tillhör den exklusiva skara som har förmånen att njuta av detta paradis. Året runt! Vi bor och verkar här på Österlen. Vinter som sommar. Höst som vår. Och även om de flesta av oss bott och arbetat i andra delar av detta avlånga land så har Österlens dragningskraft i slutändan visat sig alltför stark att motstå.

Vi vill dela med oss av denna vackra del av världen till dig. Vi vill inspirera. Få dig att förnimma något av den speciella skönhet som är så påtaglig här nere i detta avskilda hörn i sydöstra Skåne. För att inte tala om dess rika utbud av aktiviteter och upplevelser.

TEXT; Destination Österlen AB
BILD; Peter Carlsson