Blogg

Uppdateringar och senaste nytt för upplevelser i Sverige

Restips och kunskapsquiz ska marknadsföra Vänern på webben!

Den nya Väner-webben lanserades i ett första steg i samband med Båtmässan i februari. Nu tar Vänersamarbetets 13 kommuner ytterligare ett gemensamt krafttag för att marknadsföra Sveriges största sjö digitalt. Webben som besökare hittar på adressen lakevanern.se samlar innehåll för både besöksnäring och utvecklingsfrågor som sjöfart, fiske, vattenreglering och vattenvård.

Bilden ovan; Tranebergsleden vid Vänern. Foto Linnéa Gustafsson – Klicka på den för större format!

Den delen som vänder sig till besökare produceras i samarbete mellan de 13 kommunerna kring Vänern, Vänermuseet, Gästhamnar i Vänern, Visit Värmland och Turistrådet Västsverige.

Inför det som vanligtvis brukar vara turismens högsäsong i Sverige, väljer nu Vänersamarbetet att satsa på korta resguider och ett kunskapsquiz för att få fler besökare att hitta till såväl webbplatsen som destinationen Vänern.

– ”I rådande Corona-tider uppmanar vi självklart ingen att resa. Men vi vet att fler spenderar mer tid utomhus, i naturen och inom kortare avstånd från där man bor. Vi vill gärna inspirera till kortare utflykter i sitt närområde, men också till planering för de längre resorna som kan ske när vi kan röra oss utan restriktioner”, säger Laila Gibson, verksamhetssamordnare för Vänersamarbetet.

Restipsen man delar på hemsidan innehåller bland annat enklare guider till vandringsleder, utflyktsmål och sevärdheter runt hela Vänern. Alla kommuner som är med i Vänersamarbetet har bidragit med sina guldkorn till samlingen. Även i Vänerquizet där man kan tävla om fina priser blandas inspirerande besöksmål med kuriosa och fakta.

– ”Med tipsen kopplar vi ihop vår lokala expertis med besökarens önskemål för semesterplanerandet och hälsar ”välkommen till Vänern”. Med skräddarsytt innehåll hoppas vi på att locka ännu fler besökare till Vänern”, säger Lisa Mikko, marknadskommunikatör, på Destination Läckö-Kinnekulle.

Vänersamarbetet är de 13 Väner-kommunernas samarbetsorganisation. Föreningens ändamål är att bedriva utvecklingsarbete som bidrar till en hållbar maritim tillväxt, attraktiv miljö och annat som bidrar till att skapa en bra livsmiljö för boende, brukare och besökare kring Vänern.

OM Destination Läckö-Kinnekulle
Destination Läckö-Kinnekulle AB ägs av kommunerna Götene och Lidköping tillsammans med näringslivet i de båda kommunerna. Destinationsbolaget har i uppdrag att arbeta med destinationsmarknadsföring, affärsutveckling och utveckling av nya och befintliga besöksmål, evenemang, mottagningsservice och tjänsteförsäljning.