Blogg

Uppdateringar och senaste nytt för upplevelser i Sverige

Blomveckorna Från Sverige — plantera mera svenskodlat!

I juni är det premiär för Blomveckorna Från Sverige. Den 7-20 juni lyfter branschens handelsträdgårdar och Garden Centers svenskodlade blommor, perenner och vedartade växter, som är märkta med Från Sverige. Det är Från Sverige som driver projektet medan Mäster Grön, Blomsterlandet och Granngården är pilotprojektets initiativtagare.

Under Blomveckorna Från Sverige får vi hela Sverige att blomma med Från Sverige-märkta sommarblommor, perenner och plantskoleväxter. Märket Från Sverige på en växt betyder att den är odlad, skördad eller hanterad, förpackad och kontrollerad i Sverige.

Målet med Blomveckorna Från Sverige är att ge en extra push för att förlänga planteringssäsongen och visa på den stora bredden och utbudet av svenskodlade blommor, perenner och vedartade växter. Allt för att göra det enkelt för konsumenten att hitta och välja Från Sverige-märkt till trädgården, rabatten, pallkragen och krukorna, säger Ulrika Ekström, vd Svenskmärkning.

Blommor, perenner och vedartade växter Från Sverige
Blomveckorna Från Sverige hålls på försommaren mellan skolavslutningar och midsommar, veckorna 23 och 24. Då kommer Från Sverige-märkta blommor, perenner och vedartade växter från Sveriges odlare synas extra mycket i butikerna runt om i Sverige. Vilka produkter som lyfts kan variera i olika delar av Sverige och beroende på tillgång. Alla med Från Sverige-märkta blommor, vedartade växter och perenner är välkomna att vara med i Blomveckorna Från Sverige. Inspirationen kommer från de lyckade Från Sverige-veckorna i dagligvaruhandeln, som i år infaller vecka 38 och 39.

Initiativtagare till Blomveckorna Från Sverige är Mäster Grön och Blomsterlandet som tillsammans med Granngården tar ledning i aktiviteten. Vi frågade om deras tankar kring de gemensamma veckorna.

Mäster Grön — Patrik Vilsemyr, Marknadschef
Sveriges största leverantör av kruk- och utplanteringsväxter

Vad är tanken bakom Blomveckorna Från Sverige?
— Vi känner en kraftigt ökad efterfråga från konsumentledet på våra produkter som är odlade under certifieringen IP-Sigill Prydnadsväxter och därför märks med Från Sverige. I samarbete med återförsäljare kan vi skapa ytor i butikerna där Från Sverige-märkta produkter syns tydligare och det underlättar för konsumenten att göra aktiva val.

Varför ska kunden välja svenskodlat?
— Att värna om miljön och främja den svenska hantverksmässiga odlingen av prydnadsväxter, säger konsumenterna ofta till oss. Men det är så mycket mer, val av växter som passar för det svenska klimatet, kortare transporter, styrning av odling sker med mekaniska metoder och biologiskt växtskydd är en norm. Med trädgårdsmästarens finurliga produktionsmetoder får du växter som är odlade på ett sätt att de etablerar sig bättre och ger en större upplevelse hemma hos konsumenten.

Vad gör ni under Blomveckorna?
— I veckan före, torsdagen den 3 juni, presenteras Årets Sommarblomma. I samarbete med Malmö Garden Show och Slottsträdgården i Malmö lyfter branschen fram en sommarblomma som stimulerar våra sinnen. Kanske känd eller okänd, en växt som kanske varit i skuggan bakom andra, där vi får tillfälle att lyfta fram dess fina egenskaper.

Vad kommer kunden möta från er under Blomveckorna?
— Våra produkter kommer finnas ute i landets GardenCenter. I denna period odlar våra trädgårdsmästare mestadels utplanteringsväxter och från 10-i-topp-listan kommer du finna Pelargon, Dahlia, Petunia, Margerit, Petunia, Begonia, och Romantic Garden. Romantic Garden – en konsumentfavorit med tre plantor i krukan med olika innehåll där konsumenten kan välja ett recept i personlig stil.

Blomsterlandet — Andreas Karlsson, inköpschef
63 butiker från Malmö i syd till Luleå i norr

Vad är tanken bakom Blomveckorna Från Sverige?
— Att driva svensk odling framåt och visa att svensk produktion är hållbar för konsumenten.

Varför ska kunden välja svenskodlat?
— Kortare leveranser och att växterna är anpassade till svenskt klimat är viktiga anledningar. Dessutom skapar det jobbtillfällen och svenska odlare har en hög kvalité på sina produkter.

Vad gör ni under Blomveckorna?
— Vi kommer utöka utbudet av våra svenska produkter i våra butiker under dessa veckor, och även skylta med detta i våra kanaler och i butikerna.

Vad kommer kunden möta hos er under Blomveckorna?
— Håll utkik i våra kanaler. I Blomsterlandets DR för vecka 23 frontar vi med en stor dahlia och ett femtontal andra produkter som är märkta med Från Sverige.

Granngården — Andrea Johnsson Holst, Nordisk kategorichef
109 butiker från Ystad till Kalix

Vad är tanken bakom Blomveckorna Från Sverige?V
— Vi vill vara med och bidra till att uppmärksamma kunden på det stora sortiment av svenskodlade blommor som finns i våra butiker. Kunderna blir mer och mer medvetna och är aktiva i sina val och det är viktigt för oss att kunna möta deras behov.

Varför ska kunden välja svenskodlat?
— Det finns många anledningar till att välja svenskodlat men en av de viktigaste är hållbarheten. En växt odlade i Sverige har transporterats kortare väg – det är bra både för växten, kunden och miljön.

Vad gör ni under Blomveckorna?
— Vi lyfter märkningen i alla våra butiker med skyltar och växter. På våra sociala medier skriver vi om det liksom i de mail vi skickar ut till medlemmarna i vår stora kundklubb.

Vad kommer kunden möta hos er under Blomveckorna?
— Granngården har Från Sverige märkningen på alla de växter som har märkningen. Till exempel på jordgubbar och smultron i 6 pack, pelargoner, sommarblommor mm. Under vecka 23 fyller vi butikerna med sommardahlia maxi och årets sommarblomma 2021.

Välkommen med — beställ butiksmaterial
Alla med Från Sverige-märkta blommor, perenner och vedartade växter är välkomna att delta!

Det finns butiksmaterial som är anpassat för Från Sveriges kriterier för odlat. Det finns olika enheter för hyllkanten, skyltar och dekaler samt färdiga butikspaket att beställa på Beställ & Ladda ned — sortera på Odlat & växter. Låt hela Sverige blomma svenskodlat!

RELEVANTA LÄNKAR  (Öppnas i ett nytt fönster)

Ursprungsmärkningen Från Sverige — odlat, fött & uppfött, förädlat, förpackat, kontrollerat i Sverige
Ursprungsmärkningen Från Sverige gör det enkelt att välja svenskproducerade råvaror, livsmedel och växter i butiken, i e-handeln och på restaurangen. Märket används på produkter som uppfyller Svenskmärkning AB kriterier: Odlat, fött och uppfött, förädlat, förpackat och kontrollerat i Sverige. Märket Kött från Sverige används på kött och charkuterier och mejeriprodukter kan både använda märket Mjölk från Sverige och Från Sverige.
Läs mer på frånsverige.se

Om Svenskmärkning AB
Svenskmärkning AB äger den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige. För att få använda Från Sverige-märkningen krävs att företaget har avtal med Svenskmärkning AB. Initiativet till märkningen kommer från Livsmedelsföretagen LI, Svensk Dagligvaruhandel och LRF, som gemensamt startade och äger Svenskmärkning AB.