Blogg

Uppdateringar och senaste nytt för upplevelser i Sverige

Svenskt gäng vill hjälpa dig att hitta den perfekta destinationen

Tre vänner i Göteborg ledsnade på tristessen under pandemin och började bygga en digital upplevelse för resenärer som vill hitta reseinspiration och skapa sin bucket list med platser att besöka både runt hörnet och på andra sidan jordklotet. Vem ville inte drömma sig bort till exotiska länder och upptäcka nya kulturer när världen var nedstängd!?

Text & Bild; Humbo.com

Gänget lanserade först en webbplats på humbo.com och nyligen även en Humbo-app.

  • ”Vi ville skapa en smidig och rolig tjänst där man kan samla både platser man varit på och platser man vill resa till i framtiden. Redan den första versionen av Humbo hade en del galna grejer med väderdata från 3 300 väderstationer utspridda i alla världens hörn och fler än 700 000 bilder på allt från små byar i Alperna till megastäder i Asien”, det säger Anders Palm som är en av grundarna till Humbo.

Humbo bygger på en mängd datakällor för att kunna samla världens alla resmål i ett smidigt gränssnitt. Som användare hittar man topplistor, bilder, väderinfo, recensioner från andra användare och kan enkelt skapa egna listor med resmål. Man får även en vacker karta med platser som man redan besökt.

Internationell målgrupp
Gänget bakom Humbo har redan från start valt att inikta sig mot en internationell målgrupp och beslutat att tjänsten ska vara gratis.

  • ”Vi vill nå en bred målgrupp och på riktigt bidra till att utveckla resebranschen, då behöver vi stor räckvidd. Vi lär oss mycket när många tusen resenärer berättar vart de vill åka, var de varit och vad de gillade. Vi kommer att bli riktigt bra på att rekommendera rätt resmål för varje resenär och ser stora möjligheter till samarbeten med destinationerna. Det gör också att vi kommer att kunna paketera insikter på ett bra sätt”, säger Anders.

Uppmärksammade på plattformen Product Hunt
I början av 2022 lanserades den första version av webbplatsen och de fick snabbt ett erkännande via plattformen Product Hunt där de steg till topplistorna bland de mest intressanta lanseringarna av digitala tjänster vilket genererade trafik från resenärer i fler än 100 länder på bara några dagar.

  • ”Vi förstod direkt att det fanns ett behov och att folk gillade vår tjänst, sen dess har mängder av timmar lagts på utveckling och skapande av innehåll och funktionalitet. Och vi har bara börjat”, berättar Anders.

Ny teammedlem
Under hösten 2022 anslöt Marcus Ståhl till teamet. Marcus driver till vardags Fjällbyrån som arbetar med digital marknadsföring och affärsutveckling för besöksnäringen.

  • ”När jag fick möjlighet att gå in som delägare i Humbo var det inte mycket att tveka på. Teamet har skapat något riktigt snyggt och inspirerande, jag är övertygad om att vi kommer att skapa värde för resenärer världen över. Jag hoppas kunna bidra med insikter från mina år i besöksnäringen och inte minst utveckla marknadsföringen och affären tillsammans med Anders, Uyen, och Jensa”, säger Marcus Ståhl.

RELATERADE LÄNKAR  (Öppnas i ett nytt fönster)

Skapa din bucket list på Humbo.com
Ladda ner Humbo-appen