Blogg

Uppdateringar och senaste nytt för upplevelser i Sverige

Sveriges casinoutbud

I Sverige bedrivs den fysiska casinoverksamheten av Casino Cosmopol som är ett helägt dotterbolag till AB Svenska Spel. I praktiken innebär det att Casino Cosmopols anläggningar i Stockholm, Göteborg och Malmö arbetar på uppdrag av regeringen och måste rätta sig efter sträng lagstiftning på området. Casino Cosmopol betecknar sig själv som en mötesplats som inte bara erbjuder spel utan även nöje och god mat.

Från och med den 1 oktober gäller dock nya öppettider på Cosmopols casinon i landet. Från att tidigare ha haft öppet sju dagar i veckan väljer man nu att hålla stängt söndagar till och med tisdagar. Anledningen sägs vara ändrade besöksmönster, dels att färre gäster besöker verksamheten och dels att man helst vill förlägga besök till helgen. De begränsade öppettiderna ska bland annat ses i ljuset av ökad konkurrens från onlinespel. I det här inlägget kikar vi närmare på Sveriges casinoutbud.

Den digitala plattformens framväxt

Casinoindustrin i Sverige bestod länge av enbart landbaserade anläggningar men transformerades sedermera till digitala sajter för casino online under det tidiga 2000-talet. Bakom denna spännande utveckling låg allmän begäran från pionjärer inom området och gaming-communityn som ställde krav på ökad flexibilitet och ett bredare utbud av spel.

Redan på 90-talet hade man därför börjat experimentera med enklare hemsidor med ett begränsat spelutbud. Drygt ett decennium senare byggde man vidare på denna utveckling och vässade hemsidorna till dagens digitala spelplattformar. Dessa samexisterar med landbaserade casinon idag i oändliga utföranden och med olika nischer. Det landbaserade casinot blev därmed aldrig obsolet i Sverige utan fortsatte att samexistera sida vid sida med de digitala spelplattformarna. 

Casino på mobilen

Som en vidareutveckling av ovan nämnda digitala plattformar gjordes de sedermera kompatibla med både surfplattor och smartphones. På så vis har casinoindustrin hållit jämna steg med den tekniska utvecklingen i samhället i stort. Med tanke på att de flesta svenskar idag äger en smartphone och att många spelare föredrar den flexibilitet och frihet som casino i mobilen innebär har det varit oumbärligt för spelbolag och utvecklare att erbjuda produkter och tjänster som är lika kvalitativa från mobilen som från stationär dator.

Det finns hundratals online-casinon runt om i världen som kan tillgås av svenskar. Casinoindustrin utvecklas fortlöpande och nästa stora grej förutspås bli VR- och AI-teknik. Tekniken är redan införlivad på olika vis på spelplattformar men förväntas bli ännu viktigare för branschen framöver. Målet är att erbjuda spelare en så pass verklighetstrogen och uppslukande spelupplevelse som möjligt. Från att ha rört sig från landbaserat till digitalt börjar nu casinoindustrin återigen blicka bakåt och sträva efter att erbjuda samma interaktiva och gemytliga känsla online som gäster historiskt sett fått i landbaserade lokaler. 

Prognos för den landbaserade verksamheten

Den fysiska casinoverksamheten i landet har redan tvingats begränsa sina öppettider för att klara konkurrensen från andra nöjesalternativ och från det nätbaserade casinot. Det kan tänkas att casinot som fenomen därutöver kommer att behöva anpassa sig vidare och utvidga sitt utbud av underhållning, mat och dryck och konferens för att kunna fortsätta hålla öppet. Redan idag erbjuder de flesta casinon verksamhet av ovan nämnda slag men i takt med att allt fler renodlade spelare går över till online plattformar kan tänkas att casinot främst kommer att förbli relevant som en kultur- och nöjesinstitution där människor möts och socialiserar snarare än en klassisk spelanläggning. 

Slutsats

I Sverige är det en enda aktör som får bedriva fysisk casinoverksamhet och Casino Cosmopol finns enbart i de större städerna, det vill säga Stockholm, Göteborg och Malmö. Lagändringar och teknisk utveckling på området har dock gjort att det idag finns hundratals online-alternativ för svenska casinospelare att välja mellan. Den ökade konkurrensen har gjort det tuffare för den landbaserade verksamheten men ställer minst lika höga krav på nätplattformarna att vässa sina produkter och tjänster för att upprätthålla kundlojalitet- och bevarande. Det kvarstår att se hur förhållandet mellan fysiska och digitala aktörer kommer att te sig inom de nästkommande fem till tio åren men att mycket kommer att hända är något som är alldeles säkert.