Blogg

Uppdateringar och senaste nytt för upplevelser i Sverige

Ny cykelvecka arrangeras i Umeå

Den 5-8 juni är det för första gången dags för Umeå Cykel & Matvecka. Under fyra dagar kommer Umeåbor och inresande besökare kunna uppleva cykelturer, mat- och dryck. Idén till veckan är sprungen ur det starka cykelcommunity som finns hos cykelhandlaren By Bike och i samverkan med Blå Huset och andra aktörer i näringen samt destinationsbolag är syftet att utveckla ett evenemang som uppmuntrar till folkhälsa, gemenskap och samhörighet.

– Vi vill bidra till en ny mötesplats för cykelintresserade och cykelnyfikna. Evenemanget är till för alla som vill cykla och uppleva lokal mat och dryck tillsammans, säger Roland Hedlund från By Bike som är en av initiativtagarna.

Planering för veckan pågår för fullt och aktiviteterna som kommer erbjudas är bland annat olika typer av cykelturer med erfarna ambassadörer på gravel, MTB, landsvägscykel och elcykel. Turerna kommer ha varierade längder, svårighetsgrader och teman samt innehålla mat- och dryck på olika sätt. Tanken är att det ska finnas något för många.

Vi planerar för cykling i gryning och i midnattsol, med medtagen matsäck med lokala smaker och med olika smakstopp i Umeåregionen. Vill man myscykla med vänner på sin elcykel ska man kunna göra det men vi kommer också satsa på längre och utmanande rundor för de som vill få till ett roligt träningspass med andra, fortsätter Roland.

Mat- och dryck är ett viktiga inslag i arrangemanget och något som Sophie Jakobsson, från Blå Huset, tror på sikt kommer skapa ett intresse också hos inresande målgrupper.

Är det något som vi är bra på i Umeå så är det mat- och dryck. Det känns roligt att vi med våra verksamheter i Blå Huset, och tillsammans med andra i näringen, kommer kunna ge ytterligare lager till cykelaktiviteterna samt att det finns möjlighet till att mötas på bland annat After Bike hos oss. Samarbeten som dessa stärker oss som cykeldestination framåt.

Om Visit Umeå

Destinationsbolaget Visit Umeå arbetar med att utveckla, marknadsföra och sälja in Umeå och Umeåregionens turistiska utbud mot prioriterade och relevanta målgrupper. Målsättningen är att driva fler inresande privat-, grupp- och mötesresenärer till destinationen. Destinationsbolaget arbetar också med att utveckla, marknadsföra och sälja in Umeå centrum mot prioriterade målgrupper för att driva fler besökare till centrum och bidra till en attraktiv och levande stadskärna. Bolaget ägs gemensamt av företag inom besöksnäring, mötesindustri, handel, fastighetsbolag och Umeå kommun.

Relevant länk

Visit Umeå

Text & Bilder

Text; Visit Umeå
Bilderna; Cykling Umeå. Foto: Philip Avesand – Licens: Medieanvändning